fredag den 31. august 2012

Blogs, muligheder for eleven og hvordan de lukkes for offentligheden.

Så langt så godt. Alle Web2bevisets Webtv og radiopodcasts done. Mere om dem på et andet tidspunkt.  Lige nu er det tankerne om blogmulighederne, der fylder.

Lidt om baggrunden for tanken om at anvende blogs: Jeg  har efterhånden erfaret, at mange af mine elever (svarer til 6-8 klasse i DK) ikke får tilegnet sig læsestoffet, hvis de studerer det selv. Der er ofte stor forskel på deres mestring af det danske sprog (jeg underviser i udlandet, men bruger danske materialer). Jævnligt TROR de, de forstår de danske begreber. Når vi gennemgår stoffet i fællesskab bliver der stillet spørgsmål både fra mig og fra dem selv. Og så kan de huske det bagefter. Når de selv læser, læser de det bare. De spørger ikke selv ind til stoffet på samme måde. Der er andre restriktioner på min skole end på en dansk skole. Jeg har f.eks ikke lov til at lade folk sætte sig i grupperum eller gå på mediateket for at arbejde sammen i mindre studiegrupper.
Ofte er der mange elever i en klasse (sidste år var der 27 i min historie/geografi-klasse), så det genererer et støjniveau uden lige at sætte dem i diskussions-/ læsegrupper inde i selve klassen. Og jeg må ikke lade dem gå ud. Ergo er der en del pædagogiske værktøj, vi bruger i DK, som jeg kun kan bruge her, når klaserne er meget små. Derfor er den mere typiske "lærer foran klassen"- undervisning meget brugt her.

Hvad forventer jeg, bloggen kan bidrage med? 
Bloggen skal være et ekstra værktøj ved siden af de aktiviteter, vi plejer at have. Det skal være en fast lektie at man HVER GANG kort beskriver, hvad vi har beskæftiget os med i dag. Det vil blive 3 gange om ugen, de efter skoletid, skal gå på nettet og skrive. De får dermed mulighed for at tænke dagens arbejde igennem en ekstra gang, kigge i deres noter, i bogen, på hjemmesiden og i de evt optagelser, de har på deres mobil for at få forklaret, hvad de har brugt deres tid på i den time. Man kan lave bloggen med både tekst, tegninger, fotos, film og evt små film, de finder på Youtube, som viser det samme. Så viser de i hvert fald, at de har forstået, hvad det handlede om. Og måske kan de her finde videoer, der forklarer det endnu bedre end vi har gjort i skolen. Bloggen skal altså hjælpe dem med at blive klar over HVAD vi har foretaget os og HVORFOR og at holde den røde tråd i vores aktiviteter og vidensopbygning. Skal jeg sætte endnu højere mål, kan den også hjælpe til at afdække læringsstil og -indsats, så eleven selv bliver mere bevidst om dette. Det vil også give forældrene en anden mulighed for at følge med.
Jeg vil kommentere på elevernes blogs og på den måde lade dem vide, at deres arbejde bliver set. Netop denne del er meget vigtig. At indsatsen bliver set. Derfor vil jeg udover selv at abonnere på deres blogs, også bede det enkelte barns forældre gøre det. Så er der 2 - 3 voksne, der kan følge med. Det tror jeg på kan virke motiverende og give dem lyst til at gøre det godt.

Bloggen skal lukkes for offentligheden.
Siden Web2bevisets opstartsdag har jeg ikke haft tid til at sætte mig ned og undersøge de tekniske muligheder med en blog på Google. Tiden er gået med køreturen tilbage til Belgien og hvad der dermed hører til. Her til aften fik jeg dog sat mig og gik i gang. Hvis eleverne skal kunne skrive rimeligt frit og ikke føre sig hæmmede af stavning eller andet, skal de vide, det kun er mig og deres forældre, der ser deres arbejde. Med det mål jeg har med blogs i undervisningen, er der ingen vinding ved, at hele verden kan læse med.

Bestem hvem, der kan se din blog.
Og kan man så lukke en blog af for omverden? Ja heldigvis :) Hvis andre end jeg skal prøve, viser jeg her, hvordan det gøres.

Gå ind på din Blogger hovedside. Find bloggen, du vil administrere adgangen til, og tryk på knappen med den lille pil, der giver "flere valgmuligheder" (vist herunder med tilsyneladende børnetegnet rød pil):





Det ruller en lille menu ned. Vælg "oversigt".





Vinduet ændres, og der er nu en menu ude til venstre. Vælg "indstillinger".





Du scroller kort ned over vinduet, til du kommer til "Tilladelser". Her kan du indstille, hvem der kan læse din blog.




Så skulle det tekniske foreløbig være i hus :)










Ingen kommentarer:

Send en kommentar