lørdag den 1. september 2012

Udfordring 3: Blogcommunity 1

Udfordring:
Gå på opdagelse i de andre deltageres indlæg i din google læser. Find et interessant indlæg, klik på det og giv en kommentar til en af dine medkursister.



Konceptet med blogs her på Web2beviset er sjovt, og der er nogle inspirerende indlæg. Bl.a Anna Værings om PowToon. 

Jeg kan dog godt frygte, at der er en hæmsko for udbyttet af de her blogs. Nemlig, at vi ikke nødvendigvis kender hinanden og ikke er forpligtet på at følge nogen bestemt. Det kan nemt resultere i at der mest er lidt ros til andres indlæg og ikke rigtigt nogen, der går i kødet med reflekterende udsagn/ spørgsmål på en udviklende måde. Jeg kan selv mærke, at jeg holder mig tilbage på det punkt. Og jeg har ikke set andre, der har kastet sig ud i det. Men nu er der selvfølgelig heller ikke så meget at kaste sig over endnu.

Som allerede sagt er vi på Web2beviset kun i opstartsfasen. På introdagen blev vi bedt om feedback. Med fare for at have taget sorgerne for meget på forskud, vil jeg nu foreslå et krav om gensidigt forpligtende gruppedannelse og at få mere samtaletid på introdagen, hvor man kunne se hinanden i øjnene, så vi senere har en ide om, hvem vi kommunikerer med. Så var alle også sikret en form for respons på deres blogs, hvilket kan have betydning for hvor meget vi egentlig lægger i vores inglæg på bloggen og dermed også for hvor mange reflektioner, vi egentlig foretager os undervejs.

Jeg har tidligere taget et webbaseret kursus, hvor jeg blev sat i gruppe med folk, jeg ikke kendte på forhånd. Men ved at vi hele tiden forholdt os til hinandens tanker (ikke kun skriftligt, vi arbejdede meget i HangOuts), kom vi til at kende hinanden godt nok til at kunne bore mere i hinandens påstande, finde fælles forklaringer osv og derved komme meget dybere i stoffet, der omhandlede spil i undervisningen. Og jeg blev rykket vildt meget på de 6 uger, forløbet strakte sig over.


Nå... deep bottomline synes jeg, det er sjovt at prøve at lege med det her blogværk. Og at det har været fedt at nå så meget rundt i materialet på Web2beviset her før mandagens skolestart. Det næste døgn bliver det opvarmning til det nye skoleår, der kommer til at fylde både i bevidstheden og på computerskærmen.



2 kommentarer:

  1. Hej igen, kære Gitte!
    Hold op du har fart på. Og du skriver nogle supergode indlæg, som i høj grad fortjener opmærksomhed og feedback. Håber at du "smitter", så andre kan lade sig inspirere. Det er desværre lidt en ulempe at være frontløber i denne sammenhæng, fordi der endnu ikke helt er nok deltagere på beviset at sparre med - men jeg håber du holder modet oppe til projektet er løbet helt igang...

    Vi ses - og tak for din indsats, og for at holde os underrettet fra indersiden af Web2Beviset

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen selv tak da, Ture. Det er jo meget sjovt det her og en fin måde til at få netværk og opdateringer om ideer på nettet.
      Så vi ruller videre.
      Ses derude :)

      Slet