mandag den 5. november 2012

Slut på første omgang med blogs i human science

Der har været stille her på bloggen længe. Men nu er vores efterårsferie slut, og jeg skal sige til ungerne i morgen, at vores "teste blog"-periode er slut.

Det har været meget varieret, hvordan de har brugt bloggen. Nogle har skrevet på den meget kort, fordi de jo skulle skrive. Andre har virkelig brugt den til reflektion, uddybning af dagens emne med selvfundne kilder f.eks billeder og til at stille spørgsmål. Der har også været en hyggelig stemning i mange af kommentarerne. Flere af dem virker til at have nydt at udtrykke sig via bloggen. Nogle få af drengene har bedt om min hjælp til at oprette blogs, de kan bruge udenfor skolen.

Min respons
Jeg har tilstræbt at læse og kommentere deres blogs minimum hver anden dag. Grundet voldsomt arbejdspres den sidste uge af perioden, lykkedes dette ikke helt. Ellers har jeg siddet med varm te og kommenteret blogindlæg de fleste aftener ved 20-tiden. Det tog lang tid pga "bevis-du-ikke-er-en-robot"-tjekket.
Det var ekstra tidkrævende, at jeg ikke kunne abonnere på deres blogs, da de ikke var offentligt tilgængelige. Jeg måtte derfor oprette et Google Spreadsheet, hvori jeg både havde alle links til elevernes blogs og i samme skema førte jeg regnskab over hvem, der skrev og hvornår. Det system betød, at jeg hver aften måtte tjekke alle blogs for evt nye indlæg, og ikke bare kunne målrette mit arbejde.
En lille håndfuld elever var sene til at komme i gang, men i slutningen var alle jævnlige blogforfattere. Regnearket hjalp mig med overblik over hvem, der skulle have en ekstra påmindelse for at komme i gang.

Forældrenes respons
Det er ikke mange forældre, der har kommenteret på deres børns blog. Men nogle har leget med ved at stille uddybende spørgsmål eller måske sjove kommentarer, der skulle drille læreren lidt. Det var noget om Fyn og dødishuller :)  Det har været rart med deres medvirken. Og de har haft en mulighed for at følge med i deres børns hverdag mere detaljeret end ellers.

Blog del af større/ bredere IT-undervisning
At bruge blog er kun en del af hele den del af Googles pakke, de er blevet præsenteret for, siden de startede i min s1dk-klasse i september. De har virkelig taget muligheden for samarbejdet til sig. De er fuldstændig hjemmevante i Google Docs nu, og vi er i human science begyndt på et projekt (Interaktivt kort over istidens betydning for Danmarks landskab), hvor vi anvender både håndlavede tegninger, Gimp, Google Præsentationer og Prezi. En enkelt gruppe arbejder også med Movie Maker på skolens pc'er og med at indtale lydspor på min macbook.
Vi har desværre haft en hel del bøvl med netforbindelsen, så i næsten 2 uger kunne vi næsten ikke arbejde på nettet. Det var temmelig træls, når alle var tændte på projektet.

Men det, at vi har arbejdet så meget i IT-lokalet, har givet dem en hjemmevanthed i lokalet og med, at det er helt ok både at bede om og tilbyde at give hjælp. Så de er nu ret afslappede mht maskinerne og vant til at kommunikere med mig og hinanden via mediet.

Fremadrettet
Tilbage til elevernes blogs. Jeg kan godt finde på at bruge blogs igen, men så bliver det i den åbne form, så jeg kan abonnere på dem, og ikke bruge ekstra tid på at loade blogs, der endnu ikke indeholder nye indlæg. Åbne blogs vil så sige, at det skal være efter skriftlig aftale med forældrene.

Deres blogs har været med til meget hurtigt at give mig et overblik over, hvordan de forskellige elever i klassen tænker og arbejder. Kort sagt at lære dem at kende.  For en dels vedkommende har jeg via deres blog og mine kommentarer fået små dialoger, som jeg ikke havde fået i klassen. Især en enkelt elev har brugt bloggen til at spørge ind til ting, som han, da han kom hjem fra skole, alligevel ikke var helt sikker på at have forstået rigtigt.

Jeg ser bloggen som et af flere arbejdsredskaber, jeg vil tilbyde eleverne i fremtiden. De elever, der trives med den, får virkeligt meget ud af det.

Elevarbejder
Jeg skal tale med dem om, hvad de siger til, hvis jeg viser nogle af deres blogindlæg frem. Det er et af næste uges projekter.
Jeg vil også prøve at samle nogle af deres egne indtryk af at have arbejdet med blogs. Men tidsmæssigt kommer det nok til at vente lidt, for vi SKAL videre med vores interaktive kort, hvis netguderne vil.




2 kommentarer:

  1. kære Gitte
    Dejligt at høre fra dig igen.
    Tak for din beskrivelse af projektet undervejs og nu her, hvor der er afsluttet.
    Det er nogle gode blog-erfaringer at få bredt ud til flere. Jeg har især lagt mærke til, at der har været succes på flere niveauer. Nogle af dine elever har faktisk brugt bloggen til refleksion og uddybning, nogen har oprettet blogs til brug uden for skolen og der har været en god stemning i de forskellige blogs. Det er da virkelig succes.
    Mht. til din irritation over robot-tjekket, så kan den funktion slås fra. Det sker under "indstillinger" for bloggen, hvor du skal vælge "nej" under "vis ordbekræftelse"
    Hilsen Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten. Tak for dit tip med at slå ordbekræftelsen fra.
      Jeg vender tilbage med mere fra blogforløbet og hvad vi ellers har foretaget os.
      Venligst Gitte

      Slet