søndag den 6. januar 2013

Det danske landskabs dannelse

Før juleferien havde vi fortvivlende mange problemer med internetforbindelsen på skolen. Vores projekter med web2-tjenester blev derfor uger forsinket. En af disse var vores interaktive kort over det danske landskabs dannelse. Jeg har tidligere lovet at vende tilbage hertil med noget om dette.

Kortet blev lavet som led i et forløb om istiden. Undervisningsforløbet var i min s1-klasse (11 årige elever). Der er 23 elever. Det er samme klasse, som jeg brugte til mit blogforløb her på modulet Udtryksformer.

Eleverne blev inddelt i grupper, der hver tog sig af en landskabstype. De skulle lave tegneserier om hvordan istiden påvirkede landskabet. Tegningerne blev derefter scannet ind og evt korrigeret på pc. Endelig blev de indsat i Power Point for at blive uploadet til Prezi. Desværre accepterede Prezi ikke dette (?), så vi gemte alle Power Point-dias som .jpg og kunne derefter uden problemer importere dem til Prezi.

Jeg har hjulpet under hele processen, men eleverne har selv skullet udføre alle trin. Det har taget lang tid at nå rundt om alle. De er stadig novicer med computerarbejdet, men de kommer da godt nok hurtigt efter det!

Nu mangler kun de sidste 2-3 grupper at få deres arbejde ind på kortet, så er vi færdige. Det foreløbige resultat kan ses herunder. Når du har loadet vores Prezi, så start med at trykke på overview knappen ude til højre:
Den kommer frem ved at føre musepilen op over højre side af Prezien.

Værs'go og tag et kig på vores foreløbige resultat:




Den ene af de sidste grupper gjorde store krumspring for at undgå at tegne. De ville hellere lave en film. Det fik de lov til. De løb ind i en del tekniske problemer, men endte med et flot resultat, som de både er, og roligt kan være, stolte af. Det er første gang, de har arbejdet med Movie Maker. De optog med mobiltelefon og lyden blev elendig, så det måtte de lave om via Garageband på min mac. Derefter indsatte de lyden på deres film, der så ikke længere passede med billederne. Så lærte de at klippe :)   Billederne i filmen er dels nogle, de har tegnet selv dels nogle, de har fundet på nettet. Og nu er det rigtig flot! Filmen er endnu ikke indsat på kortet (det bliver den efter ferien), men kan ses her via Youtube:


Det er en ren fryd at være lærer med elever, der gider!!!!   




2 kommentarer:

  1. Hej Gitte
    Det kan godt være du har hjulpet en del under processen, men dine elever virker nu altså ret digitalt kompetente.

    SvarSlet
    Svar
    1. Absolut. Og tak for rosen til dem. Som jeg skrev, kommer de hurtigt efter det. De har virkelig taget de her digitale muligheder til sig. Da de kom op i vores afdeling i september, var de slet ikke vant til at arbejde med it i det daglige. De kunne f.eks. ikke gemme dokumenter på hverken drev eller usb. Og nu, så sent som i dag, sender de mig mails eller deler dokumenter, hvis der er lektier de ikke lige forstår og gerne vil have hjælp til før næste time. Så sender jeg dem noget ekstra materiale, de kan se på, ofte en youtubefilm, og så er de på sporet igen og klar til i morgen.

      Den klasse, jeg bruger til Kinaforløbet, har jeg allerede haft siden september 2011, og de er blevet rigtig dygtige. Det er derfor jeg ikke er i tvivl om, at de nok skal lære det tekniske med blogs og timelines i løbet af ingen tid.

      Endnu en gentagelse: Det er en ren fryd at være lærer med elever, der gider!!!!

      Slet