lørdag den 9. februar 2013

Thinglink om "Web2beviset efter et halvt års tid."

Endelig lørdag. Hviler ud efter en uge, der startede med 3 dage i London og derefter lejrskole på Euro Space Center. Helt forrygende sted jeg kun kan anbefale andre lærere at tage elever med til. Man kan vælge undervisning på fransk eller engelsk.
Nå..til sagen.

Nu har jeg været med her på Web2beviset i lidt over et halvt år, hvilket er lang tid nok til, jeg kan gøre en slags status over min tid her. Samtidig er jeg ved at gøre mig nogle erfaringer med at lade eleverne udtrykke deres meninger / holdninger til mobning (et projekt i ict), så det kunne være lidt skægt at stille mig selv den samme opgave her.
Jeg har derfor valgt at give udtryk for min holdning bl.a. via et billede, jeg har gimpet og efterfølgende brugt i thinglink, hvor man kan indsætte små links på billedet. Selve det interaktive billede kan ses her. Klikker du ind på det via linkene, kan du redigere videre på det, hvilket du er velkommen til.


Tankerne bag billedet er, at for mig er Web2beviset, ligesom mange andre netværk, som et magisk træ med lavthængende frugter, der er lige til at plukke. Magisk, fordi frugterne ikke forsvinder fra træet, men kan plukkes af alle andre, der også ønsker dem. Og vi er alle med til at sætte nye frugter på træet. 

Kvinden på billedet har frugter i sin kurv. Nogle af dem har hun fra Web2beviset, andre har hun fundet på andre træer / i andre netværk. Oppe under træet ses et par andre mennesker, der er i gang med at plukke eller sætte frugter på træet. De er med vilje sorte silhouetter, som hun ikke møder live. Hun kender kun deres profil. Men hun bærer de fælles frugter med sig videre.

Personligt har jeg fået en del frugter med mig fra Web2beviset. Især blogs, Dipity og Wallwisher (Padlet) er kommet med i min "yndlingsværktøjskasse", som naturligvis igen påvirker mine elevers muligheder. Jeg er helt ærligt overrasket over, hvor meget netværket har givet mig. Især fordi jeg i starten manglede teori på højere niveau, som jeg har været vant til fra MIL eller forskellige MOOC. Men jeg kan se, at Web2beviset har en anden berettigelse. Peer to peer udveksling af ideer. Og det virker også fint.

Der er hjælp og gode ideer til anvendelse af ThingLink på http://thinglinktoolkit.wikispaces.com/


2 kommentarer:

  1. God læsning. Jeg har også været på i lang tid, men der har simpelthen manglet tid til at fylde i værktøjskassen (som så ikke just var tom i forvejen)

    SvarSlet
  2. Jeg har gjort mig nogle af de samme tanker som dig. Jeg synes, der er så mange muligheder for at bruge Web 2.0, at jeg har svært ved at begrænse mig. Jeg har dog sat som mål, at de programmer, jeg fordyber mig i, skal afprøves med eleverne ret hurtigt, så det ikke blot bliver til hyggelig og spændende leg for mig som afbræk i forberedelsen.
    Der hvor jeg i øjeblikket lægger rigtig mange kræfter og tid er i udarbejdelse af en GoogleSite til mit biologihold og implementering af The Flipped Classroom.
    Dit thinglink er dog ret spændende, og jeg skal helt klart prøve det med mine elever.

    SvarSlet