mandag den 4. marts 2013

Padlet om bønder, Bohr og mobning

Det er længe siden, jeg har skrevet noget opfølgende om vores Kina-emne.
Læse- og diskussionsarbejdet i grupperne har været afbrudt i flere uger pga lejrskole, ferie og en film om Kinas første kejser. Men nu er vi igang igen. Grupperne skal skrive deres andet blogindlæg på torsdag. Så vidt, så godt.

Ture og Kirsten spurgte ind til nogle erfaringer med Padlet, så jeg tænkte jeg ville lave dette blogindlæg om nogle af de måder, jeg har anvendt tjenesten på:




Mobning
I min s2dk-klasse (12-årige og dem med Kinaforløbet) har vi i ICT arbejdet med mobning. Vi har set nogle af udsendelserne fra Myginds Mission, og på grundlag af dem haft gode drøftelser. Efter dette har de hver især skrevet en tekst om deres syn på mobning, de forskellige roller i mobning og hvad arbejdet med udsendelserne har givet dem. Disse tekster er personlige, så de ses kun af dem selv og mig. Derefter har de på grundlag af teksterne lavet nogle billeder eller collager, som de slår op på vores Padlet. Nogle har i den del valgt at arbejde sammen. Og nogle har valgt også at lave noget ekstra tekst til væggen.

Lige i skrivende stund (4/3/2013) er det ikke alle, der er færdige. Men der er da noget at kigge på, og der kommer mere til i næste uge. De har selv valgt at have deres navne på, og de uploader selv billederne via Padlet-linket på min hjemmeside. Siden kan ses her. Til at lave billederne / collagerne har de brugt forskellige værktøj bl.a Tagxedo, Picmonkey, Pixlr og Gimp.





Et mord
I min s1dk-klasse (11 årige) har vi i arbejdet med dansk oldtid, herunder bondestenalder. Vi læste på Nationalmuseets hjemmeside om Porsmosemanden. Med udgangspunkt i deres viden om bondestenalderen og Porsmosemanden, digtede eleverne derefter en historie om, hvem der dræbte Porsmosemanden og hvorfor. Disse historier har jeg efterfølgende skrevet ind på Padlet. Samtidig har jeg fjernet alle deres stavefejl (så alle fejl er nu mine), så de ikke koncentrerer sig om det, når vi efterfølgende sammen ser på det i klassen. Hvis de har valgt at  lave en tegning til, har jeg selvfølgelig indsat den sammen med teksten. Ved på den måde at læse alle deres tekster og kigge deres billeder sammen, kan vi få en del at tale om i forhold til deres forståelse. Via deres tekster og billeder kommer der detaljer frem om deres indre billeder af bondestenalderen. Nogle af disse er det rigtig fint at få frem, så vi kan få talt om dem. Bl.a hvorfor de ikke havde vinduer i husene og hvad gjorde de mon så?  Hvis I tør, kan I altså læse en række gruopvækkende historier på væggen her.




Niels Bohr
Den tredie måde jeg lige nu anvender Padlet på, er som et sted, hvor jeg samler links til viden om Niels Bohr. Alle mine scienceklasser (11-13-årige) skal om nogle uger lave et kortere emne om Niels Bohr i anledning af 200-året for hans atommodel. For at eleverne ikke skal bruge tid på at google rundt, har jeg samlet film, tekst og radioprogram på en væg. Så er det (fortrinsvis) der, de skal søge deres viden. Siden kan ses her.

2 kommentarer:

  1. Hej Gitte. Meget inspirerende indlæg (selvom jeg nu ikke bevæger mig så meget i det naturvidenskabelige område...) God ide med at samle nogle links på en Padlet, så eleverne ikke selv skal søge rundt i google. Det vil jeg da prøve :-)

    SvarSlet
  2. Takker, Stine. Og det er da selvfølgelig ikke fordi det er revolutionerende at lave en linksamling til dem, men det ser bare mere lækkert ud på Padlet end som linier med links på hjemmesiden.

    SvarSlet