lørdag den 31. august 2013

VideoNot.es

Som navnet antyder, er VideoNot.es et værktøj til at tage noter til videoer. Jeg fik et tip om det på det nyligt overståede Google Summit arrangement. Programmet fungerer i Google Drive og har de samme muligheder for deling og samarbejde.

Det er let at arbejde i, da man, som det kan ses på nedenstående billede, har to vinduer at arbejde i: et med videoen og et til noter. Man kan vælge at pause videoen undervejs eller at ændre afspilningshastigheden, så man har mulighed for at få skrevet noterne ind det rigtige sted.



Noterne synkroniseres med videoen, så hvis du trykker på en note, springer videoen til det korrekte sted i afspilningen.

Jeg har her bare for at teste programmet valgt at arbejde med Sir Ken Robinson. Jeg har kun sat notater ind for de første 5 minutter, men hvis nogen af jer vil teste det med at samarbejde om noterne, har jeg åbnet dokumentet for alle, og I er velkomne til at tilføje flere noter via linket her. Tjekker I efter, vil I se, at jeg er ikke gået så nøje op i at få placeret noterne det helt rigtige sted. Jeg skulle bare se, om det fungerede.

I skal først forbinde VideoNot.es til jeres Google account. Det gøres ved et enkelt tryk på knappen på deres forside.


Som I kan se, arbejder VideoNot.es også sammen med de fire store platforme for MOOCs udover selvfølgelig Youtube og Vimeo.

Jeg forestiller mig, at jeg som lærer også kan bruge programmet til at stille opgaver til videoer. I så fald vil jeg skrive spørgsmål til eleverne i stedet for notater. Og eventuelt overveje at dele dokumentet, så de kun kan se, men ikke redigere. Eleverne vil stadig kunne copy-paste spørgsmålene over i et nyt Google doc og besvare der. Hvordan, jeg vil bruge det, vil selvfølgelig afhænge af hvilke og hvor mange elever.

Herunder er en tre minutters Youtube-tutorial til VideoNot.es





Ingen kommentarer:

Send en kommentar