søndag den 2. september 2012

Lidt om Gimp

Jeg har lyst til at dele lidt om Gimp, selv om det ikke lige hører under web 2.0 ressourcer. Men det er open source, så lidt moderne er det da. Og det handler i høj grad om udtryksformer :)    Og jeg bruger det rigtig meget.

Gimp er et gratis program, som installeres på din pc eller mac. Og det er guld værd til bearbejdning af billeder. Her i sommer har der været mange artikler om teenageres holdning til de manipulerede billeder i bladene (se evt googlesøgning på det her). Man kan også vælge at arbejde med manipulerede billeder i nyheder (se evt her og her), kampagner (som Benettons) eller kunst (som Erik Johansson her og her). Eller noget helt andet. Har du nogle gode ideer, er du velkommen til at dele i kommentarfeltet.

Gimp giver dig mange værktøjer, og det kan virke lidt overvældende, hvis man ikke er vant til at arbejde med billedmanipulation. De har godt nok en tutorialside, men for mig virker det bedre med brugergenerede tutorials, som jeg finder på Youtube. Mit råd er, at man i starten koncentrerer sig om den funktion, der er nødvendig for at nå målet. Og så skal eleverne nu nok selv finde ud af en del mere, og lad dem endelig det og lad dem undervise i deres nye viden. Og det er svært ikke at prøve at lege med de mange værktøjer. Og ofte er eleverne meget overraskede over, hvor let de kan få meget flotte og overbevisende resultater.

Vil du have fokus på, hvordan man ændrer kropform hos fotomodeller, så fokusér på Gimpværktøjet iWarp (findes i menuen under filtre-forvrængninger-iWarp).

Her er et par film til inspiration til samtale om krop-umulige skønhedsidealer med eleverne.





Vil du lege med at mixe billeder sammen, skal du lege med lag. Den lette metode er at åbne et billede i programmet. Derefter åbne et til, ligeledes i programmet. Kopiér det ene billede, og vælg "indsæt som lag" på det andet billede. Nu ligger de to billeder oven på hinanden. Når du nu tager viskelæderet og fjerner dele af det øverste, vil det nederste billede blive synligt. Sådan kan du smelte to billeder sammen og lave en helt anden virkelighed. På den måde er disse billeder lavet. De er alle elevarbejder.




Billedet herunder er lavet som julekort af en af mine elever, som samtidig er veninde til min datter. Det er lavet på det tidspunkt, hvor de var vilde med Twillightserien. På Facebook fandt hun et billede af min datter, der sov på sofaen. Det smeltede hun sammen med at af reklamebillederne fra filmen:


Og man kan lege med at lave billeder til ord. F.eks er her en bananslange og en appelsinpige (sidstnævnte inspireret af Jostein Gaarders Appelsinpigen).




Og bare fordi det er sjovt at lege, lavede jeg dette juleprofilfoto til min søsters Facebookprofil. Der har jeg mange billeder i lag oven på hinanden: blå baggrund-juletræ-Johnny Depp-hånden af en ældre dame der viser juleklip-min søster-en nissehue.



Men også når jeg vil lave mine egne baggrunde til mine Google Sites, anvender jeg Gimp. Det er i det program, jeg laver billeder, der passer til fag og emner. Eller lysner billeder, så de kan anvendes som baggrund uden at forstyrre teksten henover. Som f.eks her på min human science-side. Her dækker årets læseplan over de tidlige civilisationer og geografi. Det har jeg prøvet at lade baggrundsbillederne afspejle.

Så Gimp har altså mine bedste anbefalinger både som lærer og som privatbruger. Det er gratis, det fungerer og så kan det også lave de små animerede gif-billeder, som jeg ynder at afslutte mine blog-indlæg med :)



2 kommentarer:

  1. Fedt, fedt! Imponerende billeder. Gimp er et fantastisk program, helt enig - det kan bare godt være lidt svært at komme igang med, fordi det ikke er opbygget som man kender det fra f.eks. office pakken m.fl. og indeholder overvældende mange muligheder. Har du tjekket nogle af de online apps ud - f.eks. pixlr.com, sumopaint m.fl. Det er imponerende hvad man kan klemme ned i en webapplikation nu om dage!

    SvarSlet
  2. Du har helt ret. Jeg nævnte også herover, at man nok skal starte med enkelte af programmets muligheder. Mine elever bruger nu ikke mere end end lektion på at lave deres første billeder. Ikonerne er rimeligt logiske, og ligner dem, man evt kender fra Photoshop og Paint Shop. Desuden popper der en beskrivelse af værktøjet op, når man holder pilen over ikonet. Så jeg mener bestemt ikke, man skal lade sig afskrække fra at kaste sig ud i Gimp. Foruden, som nævnt, at der er mange gode tutorials at hente på Youtube. Og så har vi jo netværket her, hvor man kan spørge om hjælp, hvis man får problemer :)

    Jeg har tjekket pixlr.com, men kender ikke den anden. Den tjekker jeg ud. Tak for tippet.

    Indtil nu er mit problem med de webbaserede, at de ikke har ordentlige forvrængningsværktøjer. Det er mere effekter, de arbejder i. Så man kan ikke efterligne de "proffe" med hensyn til at gøre slankere, bredere, længere kontrolleret nok. Men jeg kigger gerne en masse igennem for at finde en webbaseret tjeneste, der kan. Aviary, som kan arbejde med lag, ser ret godt ud (også delt i Diigo), men jeg er stadig ikke tilfreds med deres distortion.

    Kender du flere eksempler må du meget gerne smide dem efter mig :)

    SvarSlet