lørdag den 1. september 2012

Udfordring 1: IT didaktik

Udfordring:
Lav mindst 1 kommentar på en af artiklerne - kommentarfeltet findes nederst på artiklerne. Det kan være en kommentar til selve artiklen eller det kan være en kommentar til en af de kommentarer der findes allerede.


Svar givet på Henrik Halles kommentar på Blooms digitale taksonomi:

"Ja det er jo svært ikke at være enig med dig, Henrik. Jeg selv har min undervisningshverdag i den danske sektion på Europaskolen i Bruxelles, og her er springer det absolut også i øjnene, hvordan vores mål og evalueringer bevæger sig på de laveste niveauer i pyramiden.
Nu siger du, med et glimt i øjet, at det betyder, vi ikke behøver planlægge vores undervisning bedre. Men samtidig oplever jeg, at det "lave" niveau i kravene til elevernes tænkning og reflektion, kan være en direkte hæmsko for mange lærere. For med det tidspres, der også opleves, er det noget af et sats at bruge tid på det ekstra. For du belønnes ingen steder for at nå helt til tops i pyramiden i 50 % af pensum (ja vi har et reelt pensum her), hvis du samtidig ikke har tid til at dække resten, så de kan bestå de skriftlige og ret så (udenadslære-)krævende tests. Jeg har flere gange afholdt kortere workshops og oplæg om anvendelse af webressourcer på bl.a vores årlige pædagogiske dag. Hver gang får vi snak og diskussion om, at alle da kan se at det giver bedre muligheder for mere variation og motivation, men samtidig er mine kolleger meget bekymrede for tidsforbruget. Dels om de reelt når, hvad de skal. Det er lettere at planægge med en bog, synes de. Og så har de også dokumentationen for, at de har præsenteret stoffet for klassen på et vist niveau. Dels synes de, det lyder som om jeg bruger viiildt meget tid på det her med respons under processen osv. De frygter simpelthen at bukke under for arbejdspres, hvis de kaster sig ud i det. Det er meget svært at forklare dem, at jeg ikke arbejder mere, bare anderledes. Jeg mener derfor, det er vigtigt at få skrevet nogle af disse højere niveauer ind i vores mål og evalueringer og dermed stille for alibi for (hvis ikke ligefrem krav) om at anvende nye arbejdsmetoder og læringssyn."


Ingen kommentarer:

Send en kommentar