tirsdag den 4. september 2012

Udfordring 6: Didaktisk design

Udfordring:
Lav et blogindlæg på din egen blog hvori du beskriver dit didaktiske design. Husk også at aflevere et link til dit blogindlæg.



Første dag med de nye elever. Blogtankerne er serveret for dem. Så her er kortfattet rids om forløbet.

Mål:
  1. Give eleverne rum til reflektion om dagens lektion og deres egen indflydelse på læringsprocessen. 
  2. At få endnu et værktøj til at fastholde erfaring
  3. En måde for mig at få lidt dybere indblik i elevens processer og at få gensidig kommunikation herom. 
  4. At give forældre større mulighed for at få indblik i/ kommunikere om/ følge op på elevens indstilling til og udvikling i faget. 

Hvordan:
Det er fast lektie at tænke over dagens undervisning og blogge om det. Egne ord om indhold, metoder, aktiviteter, holdninger og tanker om det. 
Motivationen søges fastholdt ved jævnlig respons fra mig og evt forældre. Jeg forestiller mig, forældrene kan bidrage ekstra ved yderligere forståelsesspørgsmål og evt perspektivering til det virkelige liv. 


Privatliv:
Bloggen lukkes for alle uden link. Kun jeg, eleven og elevens forældre har adgang. 

Tidshorisont:
Starter når alle er oprettet på Google  forventet max 2 uger efter skolestart. Foreløbig frem til oktober-ferien

Tekniske forudsætninger:
Alle gmail account: oprettes af hjemmet. Brev hjem med vejledning. Husk elev skal huske både brugernavn og password. 
Derefter oprettes blog i klassen. Første indlæg med mål for bloggen skrives på klassen. 
Info til forældre ang rss reader. 

Evaluering:
Refleksioner over forløbet fra elever, forældre og mig selv (disse kan afleveres til Web2beviset) herunder tanker om: anvendt tidsforbrug-ændret indsigt-brugbarhed/ønske om fortsættelse-evt ændre til mere åben blog 

Hvilken kontekst skal forløbet ses i?

  • På skolen er det ikke særligt almindeligt at IT anvendes som fast redskab i timerne. Bare det, at jeg i dag stiller krav om, at alle skal have en brugbar Gmail i løbet af 2 uger, får eleverne til at spørge, hvad nettet har med historie og geografi at gøre. "Det er jo ikke IT-timer det her" (citat slut).
  • Én elev med special education needs har lov at anvende computer i klasseundervisningen. Det afgøres på niveau over mig.
  • I løbet af en skoledag har vi meget travlt. Vi kører med 45 minutters lektioner. Både lærer og elev har 5 minutter fra det ringer ud ét sted til det ringer ind og du skal være et andet sted. Der er derfor ikke lige et minut til at vende nogle emner med nogen på vej ud af døren. Og med tvungen afkrydsning hver time har jeg ca 40 minutter tilbage til at komme omkring de 24 elever, der er i klassen. Der er altså gode chancer for at eleverne kan trykke sig eller en risiko for ikke at "blive set". Ved at skulle forholde mig til bare nogle få liniers blogindlæg fra dem 2-3 gange om ugen, vil jeg være mere sikker på at nå at vise dem alle opmærksomhed.
  • Alle elever kommer fra økonomisk godt stillede hjem og alle har computer og internet.
  • Den klasse, jeg har valgt at afprøve blogs i, er helt ny i vores afdeling. De er netop i dag rykket op i secondaire, hvilket betyder helt nye lærere, bygninger, rutiner, skemasystemer, krav og meget andet. De skal være fyldt 11 år for at starte hos os i dag.
  • Jeg har en lærercomputer i hver klasse. Den kan sluttes til projector. Hvis eleverne skal anvende computer i skoletiden, skal jeg booke et IT-rum. Det er muligt, hvis de ikke er optaget af IT-undervisning. Lige her første dag forventer man stadig en del skemaændringer, så det er ikke offentliggjort, hvornår man kan booke dem. Jeg ved altså ikke, om jeg i år har adgang til computerlokalerne i mine geografi/historietimer. Men jeg plejer at være heldig, og har flere gange flyttet undervisningen til ITlokalet i 8 - 10 uger i træk.
  • Jeg har klassen til IT 45 minutter om ugen. Det er i en af de lektioner vi opretter bloggen. Først skal forældrene dog sørge for, eleverne har en Gmail. 
  • Det, at jeg kun har klassen kort tid ad gangen, hvor jeg samtidig har meget på programmet, gør også ofte, at jeg har svært ved at lære alle navnene. Jeg håber, bloggen kan hjælpe mig med, at jeg lærer det hurtigere, da forløbet jo også tvinger mig til at forholde mig ekstra til dem.  

4 kommentarer:

  1. Hvor lyder det spændende! Jeg glæder mig til at høre om forældrereaktionerne. Jeg er også spændt på, hvor meget tid du kommer til at bruge på respons mm. i løbet af en uge - og om alle elever og forældre bare er med på den. Held og lykke.

    SvarSlet
  2. Kære Gitte

    Tak for dit didaktiske design.

    Forløbet lyder spændende, og bloggen er bestemt meget velegnet til at bruge som lærings-log.

    Min første tanke var, at du ved at lukke bloggen, så kun du og elevens forældre kan følge den, går noget i mod bloggens ”natur”. Og at der måske går noget tabt, når dine elever ikke kan følge hinanden og lære af hinanden her. Men samtidig kan jeg godt forstå, at der er en pointe i, at dine elever med en lukket blog ikke bruger energi på at formulere (forstille) sig overfor kammerater.

    Gav vide om dine elever opfatter deres egen læring som uafhængig eller som afhængig af fællesskabets? Hvis de opfatter sig selv som en brik, der gennem samarbejde ikke kun har betydning for egen, men også for andres læring, kunne de måske nok have glæde af at følge kammeraternes blogs?

    Det bliver under alle omstændigheder spændende at se, hvad det betyder for bloggen og hvordan eleverne oplever dette, og det vil jo vise sig i evalueringen af forløbet.

    Forstiller du dig at forældrene deltager ved at kommentere i bloggen, så du også kan følge denne kommunikation, eller sker det mellem eleven og forældrene privat?

    (PS. Du må da have lavet skolens IT politik om, så dine elever alle sammen kan have deres egne computere med i skole. Det dur da ikke, at en lærer som du, der bare er helt fremme både teknisk og didaktisk mht. til at implementere IT, kun kan bruge sine kompetencer i det omfang der er fri i IT lokalet!)

    SvarSlet
  3. Hej Kirsten
    Nu kender jeg af gode grunde ikke disse elever, da jeg mødte dem for første gang i onsdags.
    Men normalt er jeg vant til, at når jeg åbner for samarbejdet i de forskellige web 2.0 ressourcer, tager de det til sig og samarbejder meget.
    I de andre klasser, jeg har haft (og stadig har) nyder de at arbejde sammen, og de ved, det kan flytte dem at diskutere og arbejde sammen. Den mulighed vil den ny klasse også have. Bare ikke lige i den her første, specielle blog.
    Men både i Google docs og Prezi, vil de arbejde sammen som i de andre klasser. Desuden plejer de at lave lektier sammen via Skype derhjemme.

    Den elev, der har lov til at bruge computer, spurgte i dag, om vi ikke også kunne oprette en logbog til vores sciencetimer. Jeg svarede, at jeg ikke her og nu vil stille krav om det, men jeg vil meget gerne både hjælpe i gang med en ekstra blog og følge den. Og den vil han kunne åbne og lukke alt efter aftale med forældrene. For jeg er i et system, hvor jeg er nødt til at forholde mig til, at jeg beder forældrene oprette gmailaccounts med falsk aldersangivelse, fordi eleverne ikke er fyldt 13 år. Ergo har jeg også et større ansvar for, hvad der sker med elevernes færden på nettet. Så det at lukke bloggen kan også komme både ledelsen og evt bekymrede forældre i forkøbet. På skolen, synes jeg, overskygger farerne ved nettet ofte fordelene.

    Jeg forestiller mig, at forældrene skriver noget på bloggen. Og så ved jeg jo godt, at de også vil tale sammen hjemme. Men det ser jeg ikke som modsætninger. Vi får mange mails fra forældre i arbejdstiden. Så har de også tid til en kort blogkommentar i ny og næ :)

    Med hensyn til at ændre skolens ITpolitik, er det som at vende en supertanker med de bare hænder. Der findes 14 Europaskoler, og alt overordnet politik ved dem, aftales mellem undervisnigsministerierne i EU. Det er altså et system, der er en slags kompromis. Det resulterer i et virkelig højt fagligt niveau, som vores elever profiterer af på universiteter overalt. Til gengæld er også pædagogikken et kompromis, og der er Danmark ret langt i front (synes vi selv). Det er en proces, der i disse år ruller hen over Europa.

    Lige før sommerferien havde Danmark formandsskabet i EU, og det benyttede man bl.a til at afholde en konference om læring i det 21. århundrede. Jeg var så heldig at få tjansen som ordstyrer, og det var rigtig interessant at høre, hvordan alle de inviterede oplægsholdere talte om mere IT, ændret lærerrolle, mere frihed til eleverne og videre i den dur, som vi har diskuteret og prøvet at praktisere i Danmark i flere år. Blandt tilhørere var repræsentanter fra alle undervisningsministerierne og de andre interessenter (bl.a school net) på området. Selv EUkommisæren for education var der. Så det er en proces, der er i gang, men det vil tage tid. Mere tid end jeg har tilbage i Belgien.

    Og der er jo ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget (det skulle da lige være sushi). Ved at ville arbejde med ikke så anerkendte metoder, tvinges jeg jo til at forsvare mine valg. Og dermed til at sætte mig ind i teorier, nye ideer osv. Jeg kender mange lærere i DK, som slet ikke er så langt som jeg er med IT, trods det, de er i en meget mere IT-elskende kultur. Så spørgsmålet er, om jeg ville have studeret lige så meget og lært det samme, hvis ikke min skole, ledelse, elever, forældre og kolleger satte spørgsmålstegn? Det har tvunget mig ind i netværk med nogle franske lærere, der også brænder for læring og IT, og vi vidensdeler hele tiden. Det ville jeg ike have været foruden :)

    SvarSlet
  4. Wauw! - Hvor spændende! - og dejligt med din målbeskrivelse og efterfølgende tanker om IT. Det får mig til at tro på, at vi på vores skole også kan meget på sigt ... med de udfordringer vi nu har! :)

    SvarSlet