tirsdag den 19. februar 2013

Xtranormal

Jeg skal have lavet et digitalt artefakt som afsluttende opgave til et kursus. I den forbindelse sidder jeg og tjekker nogle forskellige værktøj ud, bl. a Xtranormal.

På Xtranormal kan du lave din egen film. Vælge mellem scener og aktører. Deres dialog kan du vælge at skrive som tekst. Det har jeg gjort på den lille film herunder. Jeg synes dog, at stemmerne i programmet (jeg valgte hhv en dansk kvinde og en dansk mand) taler for mekanisk. Næste gang vil jeg vælge selv at indtale dialogerne.

Du kan vælge forskellige ansigtsudtryk og bevægelser, så dine aktører ikke er for statiske. Desuden er der et galleri af lyde lige fra prutter til fuglesang, som du kan vælge fra.

Og absolut ikke mindst har du mulighed for at vælge kameravinkler og perspektiver. Det gør det muligt at arbejde meget mere bevidst med disse elementer end ved at arbejde i de traditionelle Movie Maker, iMovie el.lign.

Lige først kunne jeg ikke helt gennemskue programmet, men der er hjælp derinde, og du behøver ikke sidde mange minutter, før du har fat på det. Jeg er ret sikker på, mine elever ville gennemskue det i løbet af ingen tid.

Xtranormal findes på http://www.xtranormal.com/ 



Robotz Movie
by: gbaileyh

2 kommentarer:

  1. Hej Gitte,
    Det er et fedt program, men computerstemmerne er lidt irriterende til sprogundervisning. Kunne ellers godt tænke mig at lave en præsident Lincoln-udsendelse inden jeg skal have 56 elever med i biffen mandag. De kunne fint lave en animated historisk opsummering.
    Vi ses snart!
    tuci

    SvarSlet
  2. Yes vi ses jo snart :)
    Og jeg giver dig ret mht de irriterende stemmer. Men der er i programmet også mulighed for selv at indtale dialogerne. Det må kunne bruges til sprogundervisningen.

    SvarSlet